A A A

OVER-ONS.png

Over ons

Opening Wijkservicepunt Bilgaard op 26 januari

18-01-2017

Op 26 januari openen Wethouder Ekhart van Gemeente Leeuwarden en de heer van der Hoek, voorzitter RvB De Friesland het Wijkservicepunt in het wijkcentrum Bilgaard.

 

Programma

  • Opening door mw T. Damsma voorzitter van de wijkvereniging
  • Korte Toelichting op Lab Noord waarvan het opzetten van een wijkservicepunt onderdeel uit maakt
  • Wat is het servicepunt door D. Bootsma en enkele medewerkers van het wijkservicepunt.
  • Officiële openingshandeling
  • Korte rondleiding door het wijkcentrum en gesprekjes met de vrijwilligers die de werkzaamheden uitvoeren
  • Afsluiting

U bent van harte welkom!

Adres Wijkcentrum Bilgaard, De Hooidollen 17, Leeuwarden

 

Achtergrond informatie over Wijkservicepunt Bilgaard

 

Inleiding

Bewoners van Bilgaard met een professionele hulpvraag (op welk terrein dan ook) kunnen terecht bij het sociaal team. Ze kunnen rechtstreeks bellen, langskomen of bellen naar een centraal nummer. Voor medische zorgvragen en begeleiding kunnen de bewoners terecht bij de zorgverleners uit de eerstelijn of de zorgorganisaties in de wijk.

Voor vragen over activiteiten, een klusje, gezelschap, vervoer of andere niet zorg- of inkomen gerelateerde vragen, is er nog geen centraal nummer en punt. Daar is wel behoefte aan, zowel bij wijkbewoners als bij professionals. Hiervoor wil de wijkvereniging Bilgaard het wijkservicepunt Bilgaard opzetten. Dit servicepunt heeft overzicht van activiteiten en vrijwilligers en mogelijkheid tot inzetbaarheid daarvan.

 

Opzet wijkservicepunt

Het wijkservicepunt moet het punt worden voor wijkbewoners die een vraag hebben over hulp en dienstverlening. Ze hebben vervoer nodig, iemand die met hen meegaat naar het ziekenhuis, iemand die de tuin doet, iemand die helpt met een klus in huis, iemand die een lampje vervangt, die met hen komt wandelen of koken.

Daarnaast kunnen wijkbewoners er terecht voor vragen over activiteiten in de wijk of andere vragen over de wijk. Ook thuiszorgorganisaties, het sociaal team of andere professionals die in de wijk werken kunnen voor hun cliënten een dergelijke vraag neerleggen bij het wijkservicepunt.

Het wijkservicepunt wordt bezet door mensen uit de participatiewet, vrijwilligers en studenten uit het wijkleerbedrijf. Zij zorgen ervoor dat dienstverleningsaanvragen gestroomlijnd verlopen.

De wijkvereniging werkt ook samen met andere vrijwilligersorganisaties voor taken of werkzaamheden die niet direct op hun terrein liggen.

 

Hoe werkt het servicepunt

  • Via de telefoon, mail en balie komen de vragen binnen.
  • De baliemedewerkers proberen helder te krijgen wat er moet gebeuren, wanneer en waar rekening mee moeten worden gehouden. Ze hebben een formulier waarin helder de vragen staan die ze moeten stellen. Wanneer de vraag van de klant niet helder is sturen ze de gegevens van de klant door naar het sociale team.  Ze informeren de klant over:
    - de (eventuele) kosten en hoe ze kunnen betalen.
    - Wanneer en hoe ze worden geïnformeerd wanneer er iemand komt.
  • De balie medewerker geeft de aanvraag door (via mail of werkbriefje) aan de coördinator van het betreffende team van de wijkvereniging of aan de contactpersoon van andere vrijwilligersorganisaties die ook activiteiten kunnen uitvoeren..
  • De team coördinator koppelt terug naar de medewerkers van het servicepunt wanneer de gevraagde hulp kan worden geboden en wie die uitvoert. De eventueel verschuldigde eigen bijdrage wordt op de normale manier geïnd. De klant wordt op de hoogte gebracht van uitvoeringsdata en tijdstip.
  • Ook zorgt de servicepunt medewerker ervoor dat wanneer een vraag binnenkomt via het sociaal team of een zorgorganisatie ook zij op de hoogte worden gesteld van de wijze waarop de vraag wordt beantwoord.
(0900) 321 321 3 (€ 0,01 p.m.)
info@paletgroep.nl

Bel mij terug

Heeft u een vraag en wilt u door ons teruggebeld worden?

Deel deze pagina op: